torsdag 30. juli 2009

Fretexfangst

Fretex har ikke bare ting og klær. De har bøker! Jeg og akeleiemannen tar alltid en avstikker dit når vi skal gjøre viktige ærend. Jeg bladde meg lykkelig gjennom hyllene der for noen dager siden og fant tre bøker. Som norsklærer hoppet jeg ekstra til da jeg fant denne:






Dette er noe å gi til ungdommen. Ivo De Figueiredo SLIPP MEG, en bok om Henrik Ibsen. (Asch. 2006)

Mange sterke bilder og tekster som åpner opp til Ibsens univers, åpner for debatt, undring, følelser. Men en bok jeg må gjemme unna barna, rett og slett fordi noen av bildene er for sjokkerende... Dette skriver han i begynnelsen:

"Tenk om dette betyr noe. Tenk om noe vil være annerledes når du legger denne boka fra deg, at du ikke er det samme mennesket som før du åpnet permene, lot bokryggen få et knekk slik at sidene blafret fritt og lukten av "ny bok" slo imot deg. En bok skal bare leses hvis noe endrer seg-eller rettere sagt; hvis boka endrer deg. Ikke nødvendigvis så mye, kanskje bare en millimeter..."

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar