søndag 11. oktober 2009

Individets kulturhistorie





Dette er en bok man kan speile seg i ...på forsiden. Ser dere godt etter ser dere meg og fotoapparatet mitt i det runde, blanke i midten....og så er det en bok man kan bruke som bokstøtte -den er over 600 sider. I tillegg kan man bruke den som manual til styrketrening. Alt dette sa forfatteren Peter Normann Waage selv på et foredrag jeg hørte i Bergen for noen uker siden. Men man kunne selvsagt lese den også da, sa han. Og jeg bestillte der og da og fikk den i posten i denne uken. Dedikert både til meg og min mann fra fortatteren. Og den ligger og hopper i hyllen. Bernt Hagtvedt skriver på baksiden av boken:

"Han er et vannhull i den norske essayørknen. Nå har han valgt å sjøsette en lysbombe av en bok om oss alle. Ja, oss alle. Vår identitet som et "jeg"...En storartet bok, båret opp av smittende erkjennelsestrang og dype kunnskaper."

Jøss, dette er voldsomt..........og spennende. Jeg tror det blir en bok jeg kommer til å gå til og fra, med glede og inspirasjon. Fordi han også har med fortellingene i det han beskriver.


Her er en omtale

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar