fredag 27. november 2009

Refleks, ranunkler.......og redsel


Det er mange som har opplevd det. Første gang det hendte meg var jeg ca 15 år. Jeg om min søster hadde  helgejobb hos naboene våre. De var geitebønder og vi gikk der på opplæring for kanskje å jobbe som avløsere etter hvert. En gang jeg var der gikk jeg nå rundt og virra litt. Plutselig falt en 100 kilos sekk rett ned foran bena på meg- fra oven. Dvs fra en luke i taket der bonden selv stod og kastet ned sekker med fòr til geitene. Jeg så opp og registrerte at han stod og stirret skrekkslagen ned på meg. Det gikk jo bra, men det kunne gått verre. Den følelsen er det mange som har opplevd, følelsen av at ”oj....det var like før-!”

I dag skjedde det igjen. Jeg skulle gå en kjapp tur ned i sentrum i 18.00-tiden for å betale et taekwondo-seminar for 13-åringen. Ipod på øret, svart regntøy og novembersvart asfalt. Veldig svart, veldig vått. Mens jeg gikk nedover tenkte jeg at det var bra jeg bare skulle gå på fortauet hele veien, for jeg hadde jo ikke refleks på meg. Det eneste stedet jeg skulle ut i veien var over et lyskryss. Musikken var litt høy på øret; VAMP med ”På bredden” – perfekt novembermusikk. Men litt høyt, jeg burdeskru det litt ned. Jeg kom til lyskrysset, trykket på knappen, fikk grønn mann og gikk ut i fotgjengerfeltet. Halvveis uti feltet braste det en taxi rett forbi meg. Han kjørte på rødt, han kjørte fort og han så definitivt ikke meg. Jeg skjønte først etterpå hvor nære på det var, og da ble jeg så sint at jeg hadde lyst å bare løpe etter bilen, rive opp bildøra og skjelle han ut. I stedet gikk jeg rett inn i en blomsterbutikk og kjøpte noen ranunkler. Og vel hjemme igjen vet jeg godt hva dagens lærdom var: 
GÅ ALLTID MED REFLEKS I NOVEMBER.



4 kommentarer:

  1. Uff da!! Enda godt det gikk bra. Og takk for viktig påminnelse!

    SvarSlett
  2. Ja, det var en påminnelse og kraftig vekker. Man er ikke trygg selv i et fotgjengerfelt med grønn mann- når man ikke er synlig selv....!

    SvarSlett
  3. Uff, ja. det var sannelig bra at det gikk godt. På fredag kjørte jeg forbi en skolegutt som jeg ikke så før jeg var helt innpå han. Det var ennå ganske lyst, men han hadde på seg brun-grå jakke og sekk som gikk i ett med naturen rundt. Fikk hjerteklapp bare av det, jeg. Var langt fra å kjøre på han, men oppdaget hvor lett det er å overse myke trafikanter. Nei, bruk refleks, og den taxisjåføren skulle jo hatt juling!!!!

    SvarSlett
  4. Eirin: jeg har også opplevd å nesten kjøre på noen, så jeg vet hvor lett det er.....Derfor enda viktigere at man gjør seg synlig, ja!

    SvarSlett