søndag 15. mai 2011

Min tur til å "KNAUSE"

Vel, vel. Knause og knause. Jeg leste Min Kamp1 da det stod på som verst med Karl Ove, og lot det bli med det. Nå har det roet seg såpass at jeg kan komme med mitt lille kuriøse innlegg. Fra loftet, bokstavelig talt. Det ble skrevet mye om det intervjuet som Knausgård var med å gjøre med Hauge den gang i 1990. Jeg husker det veldig godt, for det var det som fikk øynene mine opp for Hauge. Jeg kjøpte bladet TAL (Utgitt av Studentmllaget i Bergen) av en venn som jobbet i redaksjonen. 

1. side av intervjuet

Knausgård skriver selv i Min Kamp, s Side 330-336:
(...) Kanskje du kan stille deg foran vinduet der, sa Asbjørn, lyset det ser fint ut. Så kan vi ta noen bilder. Hauge så opp på ham, med den grå luggen hengende ned i pannen. Her skal faen ikkje takast noko bilete, sa han. Neivel, sa Asbjørn. Unnskyld så mye. (...).

Bildene var fine, særlig det over. Den roen som omgir mannen, til tross for alt ”bråket” av tekniske duppeditter og ivrige skribenter rundt han. Og i 2011 står vel vi som et tredje nivå og smiler over det tekniske utstyret den gang…
Jeg likte intervjuet så godt at jeg tok vare på bladet. Tok det frem i ny og ne, og satte det tilbake i boksen sin. Så stod det der i mange år, til jeg ryddet på loftet i fjor sommer. Så her kom det – endelig. Og ser der hva Karl Ove Knausgård kaller seg selv?
Siste side av intervjuet




Husk at dere kan klikke på bildet så får dere større tekst og bilde ved å zoome. PÅ oppfordring scanner jeg gjerne hele intervjuet og legger det inn her. Det er ....kjempefint!


Jeg tror jeg gjør det uansett, når jeg tenker meg om. 
GÅ INN HER OG LES. KOS DERE!
OG......god 17. mai til alle!

4 kommentarer:

  1. Skal innrømma at eg ikkje har knausa i det heile tatt.. Kan du anbefala bøkene? Eg er i grunn altlesande, men likar ikkje så godt bøker som er stappfulle av detaljar, då blir det skumlesing til eg kjem til handlinga igjen...

    SvarSlett
  2. hm...da vet jeg ikke helt om Knausgård er noe for deg...For meg var det en reise i egen ungdom- siden han er like gammel som meg. Men det ble mye egen navle. Men jeg hadde glede av boken. Absolutt

    SvarSlett
  3. jeg har også bare kommet til første bok, og husker veldig godt det intervjuet. Det må føles veldig rart at det intervjuet plutselig ble beskrevet i en roma, som i tillegg ble en bestselger og skapte mye mediablest. He he. Ønsker deg en vakker søttende mai!!! klem fra en annen litt diva;-)

    SvarSlett
  4. tusen takk, Eirin! For min del holder det en stund med første boken, Det er så mange andre bøker i verden. ...

    SvarSlett