torsdag 16. juni 2011

"De andres smak"



Hvorfor har jeg ikke sett denne filmen før?! Vidunderlig å komme trøtt og sliten hjem en tirsdag på en strivåt og grå regnværsdag…Da en ikke har ork til så mye annet enn å drømme seg bort. Jeg gikk ned i ”Heimekinoen” og lette i hyllene. Min kjære finner stadig nye gamle filmer som han setter i hyllene der nede, og så fant jeg denne. Ingenting som hjelper slik på humøret som fransk underfundig feelgood film. De andres smak handler om den rike fabrikkeieren som har alt- men det er også alt.. Han forelsker seg i den vakre, men litt slitne og rotløse skuespillerinnen som stadig har økonomiske bekymringer fordi hun lever sitt frie kunstnerliv i Thalias teneste. Han hyrer henne som engelsklærer for å få mulighet til å møte henne. Å....De franske skuespillerinnene....- så elegante! De klarer å få de mest hverdagslige handlinger til å bli fulle av betydning og gratie… Se på dette klippet under. SE hvordan hun drikker te! Her har han også skrevet dikt til henne…og tatt barten. Fordi han overhørte at hun ikke likte bart.
Vi møter andre også, som konfronteres med noe i seg selv, gjennom andre- og lærer noe. Men hvordan det går med det umake paret, han som definitivt ikke har vanket i kulturlivet- og hun som lever og ånder for det….Derom sier jeg intet. Sånne filmer kommer jeg aldri til å bli lei av å se. Etter slike filmer går man rundt og er litt som i en film selv, faktisk. 

3 kommentarer:

  1. Hmmm... den hørtes veldig fin ut. Må sjekkes ut! Er forøvtig enig med deg angående franske skuespillerinner. De er bare så grasiøse og nydelige uansett hva de gjør.

    SvarSlett
  2. Denne filmen må jeg se. Si gjerne fra om du har andre franske stemningsfilmer å foreslå. Jeg elsker denslags. God helg!

    SvarSlett
  3. Anbefales varmt! OG ja! Det er ingenting som slår fransk eleganse;))

    SvarSlett