torsdag 9. juni 2011

MITT FØRSTE KAMERA


...var ikke dette, nei! Dette ble solgt for over en mill. på en auksjon. Har mistet linken til det på Dagbladet, ble så fascinert av bildet at jeg bare kopierte det og la det i en mappe. For jeg tenkte at dette må jeg si noe om. Dette har  med historien vår å gjøre...
At alt var så mye mer avgjørende før, filmrullene som måtte passes på å taes ut i mørket, det avgjørende lyset, de viktige øyeblikkene da alt skulle klaffe. Nå tar vi bare et nytt og enda bedre bilde på et halvt sekund. Historien vår er en reise i distansering…
om å ta lettere og lettere på ting, om å haste forbi. 
Slik livet på nettet har blitt.
Veiene er blitt så korte både hit og dit. Jeg faller ofte tilbake til drømmen om å roe ned tankepulsen min. Impulslinjene. Den lange tanke venter på en måte på å bli tenkt ut. Det er ikke lenger siden enn 10 år at jeg fortsatt leverte filmruller til fotobutikken og gikk og ventet spent på resultatet. Og i ungdommen satt vi i mørkerommet og pustet inn den deilige skarpe lukten av fikseringsvæsken og deltok i magien- det ble bilder på papiret!! Mens den mystiske mørkeromslampen lyste med sitt helt spesielle (og litt skumle) lys. Dette innlegget har jeg tenkt på lenge å skrive, men det ble aktuelt igjen da jeg satt og hørte på På livet laust (Podcast) om hva multitasking og nettbruk gjør med tenkningen vår. Det var så interessant at jeg bare oppfordrer dere til å høre på det. Viss jeg har gjort alt rett kan dere høre det HER.http://nl.nrk.no/podkast/aps/45/nrk_paa_livet_laus_2011-0604-0446_6344254375.mp3

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar