tirsdag 28. juni 2011

Fra lesekroken- mens regnet danser

 Min kamp2
av Karl Ove Knausgård
Når ein fyrst skal skyte nokon
av Arnfinn Kolerud,
Møllen ved Floss
av Geroge Elliot
Det blir aldri DE bøkene man går på biblioteket for å låne som blir med hjem. For de er som regel ikke der. Jeg hadde en fin liste fra min side på Bokelskere.no som jeg hadde med. Ikke snakk om at de var der. Og jeg måtte jo ha bøker NÅ! Og der stod han plutselig foran meg, han Karl Ove. "Du skal ikke prøve meg da? Det er 1 og et halvt år siden du leste den første boken min.....Det går jo an å prøve nummer 2?" Jeg var ikke så vanskelig å overtale. Og så ble det et rart gjensyn med Møllen ved Floss, av George Elliot, som vi leste høyt i min barndom/ungdom- men som jeg virkelig ikke husker bæret av. 1800-talls-litteratur...jeg har en greie for akkurat det. Som en av mine elever i 10. klasse sa da jeg fortalte entusiastisk om Camilla Collett og Welhaven: "Du burde levd i den tiden, du!" Og så må jeg ha litt nynorsk galskap. Arnfinn Kolerud har jeg bare anbefalt til ungdommene når de skal velge nynorskbok. Men han har skrevet voksenbøker også. Velvelvel. Da har jeg de tre første bøkene i sommerkolleksjonen klar. Da kan regnet bare danse. Jeg er langt inne i Min kamp2. Digger den.

2 kommentarer:

  1. Å! Den der Møllen ved Floss, husker jeg at jeg fikk av moren min, men jeg leste den aldri. Er den fin?

    SvarSlett
  2. Den ble lest for for meg i en tid da jeg ikke hørte så godt etter, tror den gikk over hodet på meg. Derfor vil jeg lese den igjen i sommer fordi jeg tror den går mer til hjertet hos meg nå;) Hun er vel litt Camilla Collett-dame tenker jeg.

    SvarSlett