mandag 26. september 2011

Antoine de Saint Exupéry: Flyvere i natten

Flyvere i natten

Jeg tar av og til noen tilfeldige runder på biblioteket, og da fant jeg denne. Siden jeg skal til Lyon i høstferien (Jippi!!) ble jeg litt gira da jeg leste bakpå boken og så at Antoine de Saint-Exupéry faktisk var født der-! Boken er som en lang novelle, og utspiller seg i løpet av et døgn. Det er en tett og litt fremmed stemning der, og det er en flyvers siste døgn som er i sentrum ….Forfatteren var jo selv flyver, og omkom under et bombetokt under 2. Verdenskrig. Det gjør det ekstra spesielt å lese dette. 
På denne tiden (1920-tallet) måtte flyselskapene kjempe en hard kamp med konkurrerende fremkomstmiddel (jernbaner og skip) for å bli raskere enn dem. Nattflyvning møtte sterk kritikk i begynnelsen men ble senere akseptert. Forfatteren var selv en av de som fikk slike oppdrag.Handlingen kretser rundt spørsmål om plikt og egennytte, og flygelederen på bakken setter sin ære i å gjennomføre nattflyvninger og presser pilotene sine til å la angsten vike for det å gjennomføre en flyvning, selv under vanskelige forhold.  

André Gide skriver i forordet: ”Jeg er særlig takknemlig fordi han belyser en paradoksal sannhet, en sannhet som for meg er av stor psykologisk betydning: menneskelykken ligger ikke i frihet, men i å kunne påta seg en forpliktelse. ”
Den satt. En litt sjelden tematikk i moderne litteratur? Men like tilstede i våre liv fortsatt. En fin og litt rar leseropplevelse, der jeg hele tiden satt og tenkte at dette hadde kanskje vært mulig å lage et lite kammerspill av for scenen. Eller som kortfilm. Eller ikke i det hele tatt...;)
Antione de Saint Exupéry


2 kommentarer:

  1. Hei du! Det var et morsomt sammentreff ja.
    Og enda et: Jeg skal til Frankrike i høstferien jeg også! God tur!

    SvarSlett
  2. enda et sammentreff;)) Bon voyage!

    SvarSlett