lørdag 3. september 2011

Fredagstvkulturbegivenhet


kilde
Det ble en uventet og herlig kulturkveld i sofaen hjemme i går kveld for meg og datter(11 år). Med fjortenåring på overnattingsbesøk hos en kompis var vi tre igjen i heimen. Landskampen ledet min mann bort til naboen, og vi to satt igjen og zappet på tv. Fullstendig frigjort fra både Idol, Norske talenter og ”gullrekka…” For ingenting av dette har kommet i gang.Vi klikket inn på nrk3 og da begynte akkurat ”As you like it” . Og Datter ville se den! Dermed ble vi ble sittende og kose oss gjennom hele Kennet Branaghs vakre og underlige, småbisarre og poetiske versjon av Shakespeare skuespill. Shakespeare bruker forkledningsteamtikken her også, og Rosalind gir seg ut for å være gutt for ham (Orlando) som hun er forelsket i, og sier han kan "øve seg" på "han" for å bli flink til å kurtisere damen han elsker... som er....Rosalind! ;) De er begge forvist ute i skogen, der det allerede er samlet mange gode menn som lever i landflyktighet. Jeg satte opp dette skuespillet med en 10. klasse for noen år siden, og det var gøy å kjenne igjen replikkene og se for seg hvordan mine ungdommer hadde sagt og spilt ut de samme situasjonene. Branagh har lagt til et ekstra element i stykket- det japanske og litt meditative... Det likte jeg. Og datter skal endelig begynne i teatergruppe denne høsten, så for henne var det ekstra inspirerende å se ”skuespill på film.” Den dagen jeg dro til Haukeland og fødte min datter for over 11 år siden satt jeg og så ”Shakespeare in love” på formiddagen. - faktisk. Et litt morsomt sammentreff. En herlig fredagstvkulturbegivenhet!

2 kommentarer:

  1. Det høyrdes ut som ein film for meg! Skal sjekka om eg finn den på nett-tv, var det ikkje du som sa at nrk legg filmane der ei àvgrensa tid? Så koseleg at dottera di også var interessert i filmen:)

    SvarSlett
  2. ja!! de er inne i fjorten dager, du burde se den;) Det var litt stort for meg dette, at datteren ville se den. At gamle Shakespeare kan appellere litt også, ikke bare Idol og alt det andre....

    SvarSlett