tirsdag 3. januar 2012

Tilværelsens store tiltakslyst

kilde
I dag har jeg lurt på om jeg har hatt det litt som journalistene... At noe surrer i bakhue hele dagen om hva som egner seg å skrive om..Hva har jeg å si til verden i dag? Hodet har gått litt sånn på høytrykk  etter min nye forpliktelse om å komme med noe her hver dag. Det er plutselig så mye man kan skrive om når man har stilt seg inn i det moduset. Om hvordan det er å gå ut i en helt ny morgen i mørke og regn og komme tilbake på jobb etter lang ferie til verdens herligste kolleger- og føle seg PRIVILEGERT som har en slik jobb og så fine folk å jobbe med. Den gode følelsen av tiltakslyst og glede, forventning og håp, en sterk tro på at nye og gode vaner kan virkeliggjøres. Det gjelder å holde på den så lenge den varer, vet jo at hverdagen kommer brått og brutalt.

Vi har hatt et skikkelig grundig og reflektert familieråd sammen her i heimen. Jeg skal ikke gå inn på detaljene, men også her er det knyttet forpliktelser og ansvar. Noe av det viktigste vi vil jobbe med er mer fellesskap og mindre skjermtid. ALLE, inkl. de voksne har ikke lov å hverken se tv eller forholde seg til annen skjerm mellom 15.00 og 18.00. Og etter kl. 22.00 er det slutt på all databruk. (TV er lov, da....) I dag var første dagen, og en stor fred hjemsøkte vårt hus i denne tidsperioden. Og stor virketrang. Jeg som aldri gjør sånne stryke-duk-og-legge-klar- ting vasket alle juledukene og strøk dem i dag-! Nesten litt skremmende. Men mest fint.

2 kommentarer:

  1. Det høyrest ut som du har ein flott start på det nye året! Me har også hatt eit familieråd på det med tidsbruk når det gjeld data, og mangel på struktur elles. Håpar berre me klarar å fylgja opp det me tenkte. KAnskje me skulle hatt endå klarare reglar, slik de har! Eit godt nytt år til deg:)

    SvarSlett
  2. så gøy, Røsslyng! Det er bare å kjøre på med strenge regler, hehe. Lett å si første dagen man har prøvd det, men altså, de reglene gjelder like mye for meg, har altfor lett for å havne i dødtid foran skjermen...og da helst sent på kvelden....godt nytt år til deg også!

    SvarSlett