torsdag 13. august 2009

"Vent, mine venner, vent, sier gamle jorden....."








VENT PÅ OSS---

Vent på meg, vent på meg, sier den vesle sneglen.
Husk at jeg er liten og at jeg er våt på bena.

Ho-ho-, sier gjøken. Blåser i sitt horn, langt borte i en skog.
Vent nå litt. Vent. Det er noe vi har glemt.

Heihei- vent nå, roper vinden. -Det kommer et lavtrykk til,
og jeg må velte en lysmast først oppe i Valsøyfjord.

Vent, vent på meg, sier barnet ditt. Jeg ser deg ikke lenger.
Jeg er redd.

Vent, mine venner, vent, sier gamle jorden. Jeg har mine
tider å passe: Mange land som skal ha sitt daglige lys.

Vent på oss, sier de fillete og de sultne folkene. Alt
på jorden hører jo dere til. Tenn iallfall en lampe
så vi kan se hvor vi er.

Vent på oss, vent, sier ungdommen på gatehjørnene. Hvorfor
haster det slik. Gi oss et håp, en drøm
før vi knuser en rute til.

Vent på oss, sier ordene. Ikke så fort. Dette skulle bli et dikt
du kunne huske en stund.






Rolf Jacobsen (Samlede dikt, Gyldendal 1977)












Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar