søndag 3. januar 2010

Gjest i andres gater


Å være på besøk i Haugesund gir meg alltid en eksotisk følelse. Den er annerledes enn Bergen. Ligger ved havet, åpent og fritt. Og husene har runde hjørner. Mange vakre bygninger å se, men også forfall. Men kanskje de runde hjørnene er med å underbygge at haugesundere er vestlandets sydlendinger....? Åpne, vennlige, humrende og lattermilde.
 Det gamle branntårnet. Kanskje fremtidig minaret? Noen har visst søkt om det.

 ”Man hevder at Oslo er vakker på grunn av beliggenheten. Men beliggenheten er det eneste kriteriet som ikke gjelder når man skal bedømme en by. Du må se på bygningene, du må se på strukturen. For alle bygninger har en gang blitt uttenkt og planlagt. De skjuler en bevissthet. Bygningene er byens tanker om seg selv.”
(Knausgård: Ute av verden, s 383)
Og så stygt kan det gjøres..........

4 kommentarer:

  1. Heisan og godt nyttår til deg også! Haugesund ser ut til å være en vakker by, med unntak av det siste bildet. Det var jo rent ut heslig!

    SvarSlett
  2. Hei! For ein nydeleg blogg du har og så kjekt at du linkar til etterAlice! (Og kven drøymer vel ikkje om eit rundt hjørnerom med havutsikt..)
    Beste blogghelsing Maiken

    SvarSlett
  3. Eirin: Jeg blir like rysta hver gang vi går forbi den bygningen, ja. Utrolig stygt. MaikenNylund: Så kjekt at du fant meg, takk for hyggelig kommentar. Jeg følger Helge Torvund på twitter, han lenka til bloggen din da han gjesteblogget der- og da var jeg på pletten og "catcha" deg. Du har en fin-fin blogg!

    SvarSlett
  4. Så flott at du liker bloggen min! Tusen takk for fine varmande ord i kulda!

    SvarSlett