mandag 25. januar 2010

Mors gode råd


Astrid, mi Astrid .........Lindgren

MORS GODE RÅD
Og ikkje putt
erter i nasen
mens eg er borte!
sa mor vår og gjekk

Det hadde vi aldri
tenkt på før, så
det gjorde vi


Marit Tusvik


......Og jeg koser meg med nynorsken sammen med bergensungdommen...(De som ikke har hokjønn i dialekten sin....!)  En vei til å få ungdommens hjerte til å banke  for nynorsken går gjennom latteren- og minner fra barndommen. Min søster fikk også en ert i nesen da vi var små, helt etter boka! Ei ert, den erta, fleire erter, dei ertene.

bildekilde


4 kommentarer:

  1. Jeg digger Marit Tusvik! Men ungene mine fikk hetta av diktet om hun som slikket på gelenderet i kulden...

    SvarSlett
  2. dette må jeg lese!Ikke klin tyggis i øyevippene sa far, og en time senere stod jeg mellom knrne hans mens han plukket og pillet tyggis og øyenvipper. Hvor tar de det fra?

    SvarSlett
  3. ja, jeg minnes en barndom da dette ikke virket så fjernt, egentlig....;)

    SvarSlett