søndag 20. desember 2009

"Dansegulvet dekkes med snø"



Jeg har fått nytt kamera i fødselsdagsgave og vil i grunnen bare gå rundt og fotografere- hele tiden.
I går var jeg på fest og fulgte venner hjem i natt og snø, og da gikk jeg litt i spinn... med kameraet, altså.
Landskapet fikk komme til sin rett på flere egne premisser. Hvilken herlig verden som har åpnet seg for meg! Jeg kan ta bilder uten blits, og få fram stemninger jeg ikke kunne med det gamle. Og kjøttmeisen (bildet øverst) kunne kose seg med solsikkefrøene uten å ha meg tett opptil seg. (zoom: 5xIS, 12,1megapiksels, det gamle: 7,1)
 Frydefullt!


Det er ikke langt igjen
     månen sitter øverst i oretreets krone frosten har kommet
                             sov nå, sov
               snart er vi fremme
Mange har gått forbi her langs veien mot stranden
                       har gitt seg til sjøs
          Mange har vendt hjemover
                                med gaver
       andre har ikke kommet
                     sov nå, sov
Mennene bygde udyret sitt og dro
                      til fremmede land
               drepte stjal våpen og kjørler
                    sov mitt barn du trøtte
Seinere fikk man båter med baugpryd og stas
                                           en storbrystet kvinne
                                snart er det vinter, dansegulvet dekkes
                                                            med snø
                                                 skyggene møtes på snøen
                                   går fra hverandre
                                      forsvinner
                               sov nå endelig
                                         du trøtte
                         båtene er i hjemstavnshavnen
                                       noen på fremmede vann
                                             andre ble igjen
                                                 sov nå, sov
                                                     du trøtte


Pentti Saarikoski: DANS! Thiarnia-suiten, ved Mia Berner (Tiden forlag)



2 kommentarer:

  1. Utrolig fine bilder!
    Ha en fin fotojul!

    SvarSlett
  2. Takk for det, Knirk! Og god lesejul til deg;-)!

    SvarSlett