onsdag 13. april 2011

Om å trylle med ord og få setninger til å stråle og blinke



Rett før dagen forsvinner i natten må jeg bare sitere "En dåre fri" som jeg ble ferdig med i dag. Den dagen i verden da Beate Grimsrud kunne fått nordisk råds litteraturpris.
Hovedpersonen Eli i boken får takkekort fra en "fan" som har lest en av bøkene hennes.

"Du kan trylle med ord. I boken din fant jeg de setningene jeg drømte om. De stråler og blinker. Takk for tankene jeg har fått. Ville bare meddele deg dette. Fortsett å leve!"

Takk for en gjennomgripende bok, Beate Grimsrud. Sterkt.
Jeg danser tango med tankene etter en slik leseropplevelse. Det finnes mange slags liv.

Superbokblogger Knirk har skrevet en superbra bokanmeldelse av boken her.

4 kommentarer:

  1. Så herlig å lese. Jeg venter på melding fra biblioteket om at boka skal bli ledig, og gleder meg veldig til snart å lese den!

    God onsdag fra Karianne:-)

    SvarSlett
  2. Og det minner meg på at jeg må gå og levere boken i morgen den dag...! har visst gått en dag over tiden. shame shame!
    En veldig sterk bok. Får stor respekt for det å ha en psykisk lidelse. Hjelpe og trøste, det er heftig. Men mennesket kommer frem. Det kreative skapende skrivende mennesket. Dypt gripende.

    SvarSlett
  3. Hei på deg! Denne boka skal jeg defintivt sjekke ut! Så må jeg bare takke for det herlige klippet om tangodamen!!!! helt fantastisk var det!

    Ønsker deg riktig god påske, klem fra Eirin

    SvarSlett
  4. TAkk for det, Eirin. Ja, den tangoen var noe for deg, tenker jeg. God påske til deg og dine;)

    SvarSlett