søndag 10. januar 2010

Dødsrekka på fredagskvelden.....




En litt underlig første fredagskos i det nye året, må jeg si. Og en spør seg jo hvorfor en vil pine seg selv på denne måten. BBC-serien Survivors /Etter katastrofen gikk i to omganger på selveste ”Gudskjelovkvelden.” Første gang det ble laget serie av Terry Nations bok Survivors var på 70-tallet. Denne serien har skapt debatt før, og ble satt på vent i  NRKs programplan i verste svineinfluensatiden sommer og høst i 2009. Hvorfor i all verden sitte og se på denne grusomme TV- serien som handler om menneskets verste mareritt; katastrofen som utrydder nesten alle- og lar noen få være igjen,  de som blir dømt til skape et nytt liv blandt døde kropper og fulle matlager- som kommer til å forsvinne. Jeg spurte meg selv underveis og etterpå hva som gjorde at jeg ble sittende. Når det verst tenkelige skjer, hva er vi mennesker i stand til. Er mennesket grunnleggende godt eller ondt? Hva er viktig i livene våre, oss mennesker imellom. Slike tanker kom sigende inn. Og det er kanskje dette behovet for å se mennesker helt på knivseggen, satt til veggs med avgrunnen foran seg, behovet for å se hvordan de klarer seg- og hvilke valg de tar. Dette skrekkscenariet får hvertfall meg til å tenke igjennom hvordan livet bør leves og hvor deilig det er å være blant mennesker. Og hvor viktig det er å ta vare på hverandre. Slik overlever vår mennesklighet. 

3 kommentarer:

  1. Tenkte på same måten då eg og vart sitjande og sjå på filmen. Grusom tanke å skulle havne i ein slik situasjon...og korleis ville vi ha reagert? Håper vi slepp det :-/

    SvarSlett
  2. Heisan. Ja, jeg også ble sittende. Fengslet samtidig som det vekker tanker som du forteller om her. Tenkte også at dette kunne de ikke ha sendt i sommer/høst under værste svineinfluensaen.

    SvarSlett
  3. Ja, en situasjon som bare er grusom å tenke seg. Og jeg skjønner hvorfor den var satt på vent i svineinfluensa-tiden. Snakket med ungdommene i dag, de syns jeg overdramatiserte litt hvor forferdelig det var å se på denne serien. tror de er vant til mer enn meg av skrekkscenarier....;-)

    SvarSlett