tirsdag 5. januar 2010

Ka seie du ka sa du

Bildene er tatt da vi var i Aasen-tunet i høstferien

Jeg er født i Stavanger, har bodd i Oslo til jeg var 7 år , men vokst opp på Sunnmøre- innerst i en fjord med høye fjell. Vi er seks søsken, og jeg er midt i (tvilling). Da vi flytta til Sunnmøre var mine tre eldste brødre langt inni Oslodialekten, de hadde gått flere år på skolen- både i Rogaland og Oslo. Der ble vi værende, hele søskenflokken, i østlandsdialekten, til tross for at moren vår er fra en annen sunnmørsbygd og far er fra Bergensområdet. Når jeg møter nye mennesker må jeg må stadig lire av meg noen oppklarende fraser om hvorfor jeg ikke snakker slik, men slik, jeg må på en eller annen måte overbevise dem om det faktum at jeg føler meg som vestlending langt inni sjela men ikke snakker som en...

Min mor var også aktiv i Norges Mållag i min barndom, og av og til hadde hun styremøte hjemme hos oss. Mine brødre hadde moro av å overbevise oss småsøsken om at nå måtte vi huske å IKKE SNAKKE, for da kunne de høre at vi snakket bokmål..!
Skrift av Ivar Aasen

Grunnen til at dette kom opp i dag- på min blogg? Jo, Bergensdialekten er blitt kåret til Norges mest irriterende dialekt....! Her i heimen er det barna som snakker Bergensk, mannen i huset snakker Haugesundsk. Og jeg....snakker østlandsk. Om jeg har savnet å ha en mer avslørende dialekt? Ja. Heller være irriterende enn ikke irriterende i det hele tatt.

3 kommentarer:

  1. Dialekter er bra, men kan være vanskelig å forholde seg til. Bra beskrivelse av det! Og så blir folk så utrolig vonbrotne hvis man finner på å blande dialekter! Det er jåleri eller idoti, sier de. Som om de fleste av oss kan styre dialekta vår..

    SvarSlett
  2. Jeg synes IKKE bergenser dialekten er overhode irriterende. Tvert imot er det en av de mest sjarmerende dialektene vi har. Etter min mening. Jeg må nok innrømme at jeg har et mer tvungent forhold til nord-trønder dialekten. Som nordlenning har jeg kun en gang i mitt liv fått høre noe negativt om min dialekt. Folk flest liker visst å høre nordlenninger prate. Men dialekt er interessant, hvertfall.Og folk mener mye om dem:-)

    SvarSlett
  3. Ja, dialekt er et stadig tema for diskusjon, er en fin måte å komme å peile inn folk på, og man kan også lett tråkke feil. Som sagt, jeg har alltid vært vant til dialektkaos i min familie, to av mine søsken skarrer på r-en, etc... Det handler jo mye om smak og behag også. Uansett, jeg er bittelittegranne misunnelige på dere som har dialekt man kan stedfeste.. Mange tror jeg har lagt av meg sunnmørsdialekten, fakta er at jeg aldri har klart å tilegne meg den. skulle gjerne-!

    SvarSlett