mandag 4. januar 2010

Tyngdekraften



Jeg er utrolig glad i yrket mitt, det er lærer jeg er, kan ikke tenke meg noe annet. (Jo da, NOE annet kan jeg vel tenke meg....) Og etter lang ferie er det bare forrykende friskt å komme tilbake i klasserommet og få nyttårsklem fra alle de herlige ungdommene. Men de første dagene står man litt i motvind bak kateteret. Det slår aldri feil. En vegg av gjesping og trøtte blikk fra utranglede og lite tilstedeværende slappfisker som gjerne kunne tenke seg noen dager til i senga, sofaen, foran pc-en, i skibakken.... Og jeg skjønner dem godt, jeg. Det er ingen vond vilje fra dem, det bare er slik. Jeg trenger også noen dagers innkjøring, det må ha med selve tyngdekraften å gjøre. Men nå er vi i gang!


Om å investere


Hvis dine planer gjelder i år,
skal du så korn.
Hvis de gjelder i ti år
skal du plante et tre.
Hvis de gjelder hundre år,
skal du undervise menneskene.


Sår du korn én gang
høster du én gang.
Planter du et tre
høster du ti ganger.
Underviser du menneskene,
høster du hundre ganger.


Hvis du gir en mann en fisk,
har han mat den ene dagen.
Hvis du lærer ham å fiske,
har han mat hele livet.


Kuan-Tzu (skrevet 600 år f.kr.) 




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar